پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226756
ارتباط با اينترنت و ذخيره اطلاعات دو عامل اصلي نشت و درز موارد محرمانه
تاریخ انتشار : 1395/08/02 09:05:07
نمایش : 825
عمده ترين نقطه و مرحله شکنندگي در درز و نشت اطلاعات معطوف به ذخيره اطلاعات در گوشي هاي همراه و ارتباط با اينترنت و شبکه هاي اجتماعي مي شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، چندي پيش سردار غلامرضا جلالي،رئيس پدافند غير عامل کشور از توليد تلفن همراه امن براي مسئولان و مديران عاليرتبه کشور خبر داد.
 
آنچنان که در اخبار منعکس شده رسانه ها مشهود است،طرح تهيه و توليد تلفن هاي همراه امن به تصويب رسيده و با جديت از سوي کميسيون سياسي و امنيتي دولت در حال پيگيري است.
 
براي تحقق اين امر،دو وزارتخانه دفاع و صنعت،معدن و تجارت در حال اتخاذ تمهيدات و تدابير لازم هستند.
 
آنچنان که مسئولان عنوان داشته اند،مخاطرات گوشي هاي همراه همچنان پابرجا خواهد بود،اما با لحاظ کردن تکنيک هاي فني مي توان ايمني چنين تلفن هايي را تا 80 درصد افزايش داد.
 
شنود و نشت اطلاعات محرمانه،يکي از مباحث جدي و چالش برانگيز به شمار مي رود که هر از چند گاهي اخباري در اين خصوص بر روي خروجي رسانه ها قرار مي گيرد.
 
در آخرين مورد،سوژه شنود مکالمات آنگلا مرکل،صد ارعظم آلمان،آنچنان با انعکاس گسترده همراه شد که مويد مخاطراتي است که مي تواند مسئولان هر کشوري را باتهديدهايي جدي مواجه سازد،تهديداتي که مي تواند دَرزِ اطلاعات محرمانه کشورها را در پي داشته باشد.
 
اهميت اين امر(جلو گيري از نشت اطلاعات و شنود مکالمات مسئولان کشور)به ميزاني است که يکي از عاليترين مسئولان امنيتي مجلس،علاء الدين بروجردي(رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي)بر لزوم بومي سازي گوشي هاي همراه مسئولان تاکيد کرده است.
 
*ارتباط با اينترنت و ذخيره اطلاعات دو عامل اصلي نشت و درز موارد محرمانه
 
مهدي لبافي نژاد،دانش آموخته رشته امنيت اطلاعات اظهار داشت:با توسعه و رشد تکنولوژي و فناوري ها،منافذ و روزنه هاي درز اطلاعات نيز بيش از پيش افزايش يافته است.
 
وي افزود:به واقع،امکان شنود و درز اطلاعات در گوشي هاي همراه قديمي تر و معمولي همچون1100 و...به مراتب دشوارتر و سخت تر خواهد بود و هر چه تلفن هاي همراه با پيشرفت بيشتري همراه شد،به همان ميزان ضريب شکنندگي امنيتي آن افزايش مي يابد.
 
دانش آموخته رشته امنيت اطلاعات عنوان کرد:امروزه و با گسترش و شيوع گوشي هاي همراه هوشمند در بازار و در بين کاربران چنين تلفن هايي،امکان هک و دستيابي به اطلاعات شخصي افراد نيز تشديد شده و به کرات شاهد هستيم هر از چند گاهي پرونده هايي توسط پليس فتا در اين خصوص رسانه اي مي شود که در واقع حادث شدن چنين رخدادهايي مويد امنيت تضعيف شده اي است که خواسته يا ناخواسته در تلفن هاي همراه هوشمند شاهد آن هستيم.
 
لبافي نژاد عنوان کرد:دسترسي و درز اطلاعات شخصي و يا خصوصي هر فردي براي امري غير قابل هضم و ناميمون به شمار مي رود اما واقع شدن چنين مواردي براي مسئولان کشوري،دولتي يا حکومتي در برخي مواقع مي تواند با مخاطرات و هزينه هاي سنگين،عميق و جدي همراه شود.
 
وي افزود:بنا بر اهميت اين موضوع،مي طلبد نسبت به بومي سازي تلفن هاي همراه اقدامات لازم عملياتي شود.
 
دانش آموخته رشته امنيت اطلاعات عنوان کرد:اما آنچه که بايد در اين خصوص با جديت  مورد توجه قرار گيرد معطوف به اين امر مي شود که موضوع ايمن سازي بايد تنها براي طيف و گروه خاصي از جامعه که سکان دار مسئوليت هاي حساس در بخش هاي نظامي،امنيتي،اطلاعاتي و سياسي هستند لحاظ شود زيرا شايع شدن طرح چنين مباحثي بصورت مستمر،فراگير و گسترده مي تواند منجر به نوعي از بي اعتمادي در کاربران عمومي تلفن هاي همراه شود و شايد در مقطع کنوني،امکان بومي سازي تمامي گوشي هاي همراه وجود نداشته باشد و قطعا حصول اين امر مستلزم هزينه کَردهاي خاص به خود و سنگيني است که در بسياري از موارد ضرورت چنداني نيز براي ان احساس نمي شود.
 
وي افزود:عمده ترين نقطه و مرحله شکنندگي در درز و نشت اطلاعات معطوف به ذخيره اطلاعات در گوشي هاي همراه و ارتباط با اينترنت و شبکه هاي اجتماعي مي شود.
 
کارشناس مديريت اطلاعات گفت:آنچه در اين مجال عنوان آن ضروري به نظر مي رسد به لزوم پرهيز از نگهداري و ضبط و ذخيره اطلاعات حائز اهميت در گوشي همراه باز مي گردد که حتي المقدور بايد از آن اجتناب شود.
 
لبافي نژاد گفت:البته برخي نرم افزارها نيز وجود دارد که مي تواند در ارتقاي ضريب ايمني تلفن هاي همراه مثمر ثمر واقع شود اما مطمئن ترين شيوه و راهکار براي حفظ و حراست از اطلاعات تلفن هاي همراه به اين امر معطوف مي شود که بايد حتي المقدور از ذخيره اطلاعات (جز در مواقع ضروري)پرهيز شود و اگر هم بنا به هر دليلي،کابر مجبور است نسبت به نگهداري از اطلاعاتي خاص در گوشي مبادرت ورزد بايد موارد امنيتي لازم در اين خصوص لحاظ شود تا امکان نشت احتمالي اطلاعات سلب شود.
 
*ضرورت نگاه ويژه تر به توانمندي هاي دروني احساس مي شود
 
اميد مرعشي،دانش آموخته رشته مديريت عنوان کرد:دو وزارتخانه صنايع،و دفاع موضوع ايمن سازي گوشي هاي همراه را دنبال مي کنند که اميد آن مي رود به نتايج شايسته اي در اين خصوص نائل شوند.
 
وي افزود:ملاحظات امنيتي ايجاب مي کند تا حتي المقدور از توان داخلي در اين خصوص استفاده شود و يا حداقل اينکه با انتقال فناوري،بومي سازي چنين تلفن هايي براي اقشار خاصِ  جامعه عملياتي شود.
 
مرعشي عنوان کرد:هر آنچه از استعدادهاي داخلي در اين خصوص بهره گيري شود و با تلاش و پشتکار نسبت به کامل تر شدن توانمندي هاي دروني اقدام شود،ضريب اطمينان بيشتري نسبت به حفظ اطلاعات و جلوگيري از درز يا شنود مکالمات توسط سرويس هاي جاسوسي افزايش مي يابد.
 
دانش آموخته رشته مديريت گفت:اساسا در چنين موارد حساس و ظريفي،نمي توان به راحتي نسبت به سفارش و توليد گوشي همراه براي مسئولان از طريق کشور ثالث ديگري اقدام کرد زيرا همواره بايد اين امر خطير مد نظر قرار گيرد که ممکن است سوء استفاده هايي توسط کشور توليد کننده ثالث در اين خصوص اعمال شود که بعضا جبران آن بسيار دشوار و در برخي موارد غير ممکن خواهد بود.
 
وي افزود:کشورهاي متعددي همچون روسيه،انگلستان،فرانسه،ژاپن و آمريکا در اين خصوص فعاليت هايي داشته اند و برخي شواهد و قرائن مويد موفقيت هاي کشورهاي مذکور در اين خصوص مي باشد،اما عرصه سياست،امنيت و حفظ منافع ملي ايجاب مي کند تا کوچک ترين احتمالات نيز مد نظر قرار گيرد که خوشبختانه با درايت و هوشمندي نهادهاي متولي،چنين مواردي لحاظ شده و قطعا در آينده نيز اين دقت نظر،وسواس و حساسيت اعمال مي شود که يقينا مصلحت کشور،نظام و مردم ايجاب مي کند براي پيشگيري از نشت اطلاعات محرمانه کشور از تمام توانمندي هاي موجود بر حسب مصلحت و اِقتِضائات استفاده شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html